søndag den 28. august 2016

Ekstra kildeopgave om Aztekerne

Denne opgave skal kun laves af dem, der ikke har lavet opgaven om Montezumas død.
Læs kilde 4+5+6 i lærebogen.

1: Find ud af hvem der er afsender og modtager på kilderne, og hvad det kan have af betydning for tendensen i kilderne.

2: Læs om historieeksamen STX: her.

3: Lav den prolemformulering/de problemstillinger du ville lave til eksamen, hvis du havde trukket disse kilder.

4: Gennemgå kilderne en ad gangen - hvad vil du trække frem i kilderne for at besvare din problemstilling?

5: Hvad vil du lægge vægt på, når du redegør for kildernes bredere kontekst?

6: Hvad vil du konkludere i dit mundtlige oplæg til eksamen?

5 kommentarer:

  1. Sahra og Semiha
    1: Find ud af hvem der er afsender og modtager på kilderne, og hvad det kan have af betydning for tendensen i kilderne.
    4: spanierne er nået frem til Xoloco, hvor montecuzoma venter dem i møde. Med masser af gaver og blomster. Han overrakker mange og giver dem blomsterkæder på. Da han bliver færdig med det spørger Cortez Montecuzoma om han er kongen. Så gik han hen og bøjede sig dybt. Montecuzoma utrykker hans glæde overfor spanieren og la malinche oversætter talen til spansk.
    Afsenderen er Montecuzoma (man ser mødet mellem Montecuzoma og Cortez fra Montecuzomas synsvinkel)
    5: Cortez får beskeden om at Montecuzoma venter dem i møde. Da de møder hinanden viser de begge en masse høflighed. Montecuzoma byder dem velkommen og Dona Marina oversætter for cortez
    Afsenderen er Cortez (man ser mødet mellem Montecuzoma og Cortez fra en spansk synsvinkel)
    6: tekststykke 6 handler om præcis den samme hændelse som som 4 og 6, nu er det bare cortez synsvinkel.

    3: Lav den prolemformulering/de problemstillinger du ville lave til eksamen, hvis du havde trukket disse kilder.

    - Hvorfor gør Cortéz gør det klart for Motecuzoma, at spanierne er deres venner, og at aztekerne ikke har noget at frygte?

    4: Gennemgå kilderne en ad gangen - hvad vil du trække frem i kilderne for at besvare din problemstilling?
    I kilde 4 vil vi trække det frem at Motecuzoma er forberedt til at møde Cortez.
    - Han har taget sit fineste tøj på
    - Kommer ham i møde med masser af gaver
    - Giver en lang positiv tale omkring spanierne
    I kilde 6 vil jeg trække detaljerene om talen frem, da det er den eneste af de tre kilder hvor man får dem at vide.
    - Cortez efterkommer
    - Cortez er vendt tilbage til sit hjemland

    5: Hvad vil du lægge vægt på, når du redegør for kildernes bredere kontekst?
    - Overordnet om sagen om Motecuzuma
    - Aztekernes synspunkt
    - Spaniernes synspunkt
    -




    6: Hvad vil du konkludere i dit mundtlige oplæg til eksamen?
    - Problemstillingen
    - Drabet på Motecuzuma
    - Om teksterne er troværdige

    SvarSlet
  2. Læs kilde 4+5+6 i lærebogen.

    1: Find ud af hvem der er afsender og modtager på kilderne, og hvad det kan have af betydning for tendensen i kilderne.

    Kilde 4: Denne kildes beretter er Sahagūn, der var en spansk missionær, der rejste rundt i mesoamerika. Siden at han er af spansk oprindelse, kan det betyde at han Sahagūn vil have et positivt synspunkt i beskrivelsen af det spanske kolonister, da det er individer med samme baggrund som ham. Modtageren kunne måske være det spanske folkeslag, eller endda den daværende spanske regent.
    Kilde 5:
    Afsenderen er Bernal Diaz del Castillo, der var en spansk soldat.
    Modtageren kunne være alle, der kilden er et uddrag fra hans selvbiografi.

    Kilde 6:
    Afsenderen er Hernando Cortez, som er den berygtede manden der stod bag det Aztekiske felttog, og der fik erobret Tenochlithan, der var aztekerrigets kæmpe og meget store hovedstad.

    3: Lav den problemformulering/de problemstillinger du ville lave til eksamen, hvis du havde trukket disse kilder.

    Kilde 4:
    Problemformulering:
    - Hvad var grunden til Monteczumas positive velkomst, af de spanske kolonister?
    Problemstillinger:
    - Hvorfor havde spansk mændene en munk med, på deres koloniserings tur.
    - Hvad kunne være grunden til hans beskrivelse af omgivelserne?
    - Hvad fik Hernando Cortez til at rejse til Mesoamerika i første omgang.
    -
    Kilde 5:
    Problemformulering:
    - Hvorfor viste Cortez en slags ”kærlighed” til Montezuma, ved f.eks. at give ham halskæden.
    Problemstilling:
    - Hvad fik Hernando Cortez til at rejse til Mesoamerika i første omgang.
    - Hvorfor overrakte Cortez en gave til Montezuma?


    Kilde 6:
    Problemformulering:
    - Hvad gjorde at Hernando Cortez, blev motiveret, eller fik lyst til at opsøge den aztekiske kejser, Montezuma?
    Problemstilling:
    - Hvad fik Hernando Cortez til at rejse til Mesoamerika i første omgang.
    - Hvorfor fik Cortez en slags særlig behandling fra Aztekerne?

    4: Gennemgå kilderne en ad gangen - hvad vil du trække frem i kilderne for at besvare din problemstilling?

    Kilde 4:
    - Hans ekstremt fremstående subjektivitet.
    o En slags positiv anerkendelse af det Aztekiske-folkeslag.
    - Montezuma viste respekt til Cortez
    o Dette gjorde han ved at tage noget fint tog på, med store fjer og bare noget der udskillede ham fra mængden, og viste hans socialeklasse.
    Kilde 5:
    - Cortez ”kærlighed”/næstkærlighed til den Aztekiske regent Montezuma.
    o Han viste respekt.

    5: Hvad vil du lægge vægt på, når du redegør for kildernes bredere kontekst?
    De forskellige synspunkter der bliver repræsenteret.


    6: Hvad vil du konkludere i dit mundtlige oplæg til eksamen?
    - Konkludere med endelige svar på mine problemformuleringer
    - Evt. Kildekritisk analyse.

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. HARUN & YACQUUB

    Denne opgave skal kun laves af dem, der ikke har lavet opgaven om Montezumas død.
    Læs kilde 4+5+6 i lærebogen.

    1: Find ud af hvem der er afsender og modtager på kilderne, og hvad det kan have af betydning for tendensen i kilderne.

    Kilde 4: Er fra Sahaguns manuskript. Sahagun var en missionær samt munk. I kilden får vi beskrevet hvordan mødet mellem Cortez og Montezuma tager til. Ifølge kilden så viser Montezuma megen ydmyghed. Bland andet får vi fortalt at Montezuma giver Cortez og hans folk halskæder på, hvilket kan symbolisere at de er velkomne. Udover det så siger Montezuma ( ifølge Sahagun ) også at Montezuma og hans forgængere passede på tronen indtil han kom tilbage igen.

    Kilde 5: Er fra Diaz, som var en spansk soldat, der var med i Cortez felttog (førstehåndskilde). Ifølge kilden mødes de to (Cortez) og Montezuma med megen høflighed. Cortez rækker hånden ud får at vise sin gestus dog tager Montezuma ikke i mod den. Cortez valgte så at lægge en halskæde om Montezuma. Cortez var i glæde over at havde set Montezuma.

    Kilde 6: Cortez skriver til kongen (Karl V) ( førstehåndskilde). Kilden beskriver at Montezuma og Cortez udveksler form for halskæder til hinanden, som vel skal indikere deres respekt til hinanden.


    3: Lav den prolemformulering/de problemstillinger du ville lave til eksamen, hvis du havde trukket disse kilder.

    - Sammenlign de tre teksters erindringer om hvordan Cortez og Montezumas mødtes, samt kildernes troværdighed.
    - Kommentere på forskelligheden i Montezumas personligheder i kilderne.


    4: Gennemgå kilderne en ad gangen - hvad vil du trække frem i kilderne for at besvare din problemstilling?
    - Først og fremmest vil jeg kommentere på kildernes troværdighed. Hvorfor den enes erindring vægter mere end den andens.
    - Finde lighederne i de tre kilder. Fordi hvis jeg kan finde noget som alle kilder har beskrevet ens så er det jo mere troværdigt. F.eks. bliver der i kilde 4 og 5 beskrevet at Cortez giver Montezuma en halskæde. Og især den sidste kilde virker mest troværdig fordi Cortez har skrevet den, så hvorfor skulle han mon lyve?


    5: Hvad vil du lægge vægt på, når du redegør for kildernes bredere kontekst?
    - Jeg vil lægge mest vægt på om kilden er troværdig, dernæst vil jeg samle lighederne i de tre kilder og fortolke dem.
    - De forskellige synspunkter.

    6: Hvad vil du konkludere i dit mundtlige oplæg til eksamen?
    - Jeg vil konkludere at det højst sandsynligt var Cortez der viste sin ydmyghed overfor Montezuma og ikke omvendt som den første kilde beskriver, der er højst sandsynligt er utroværdig siden den er blevet beskrevet af Diaz som sikkert bare ville fremstille Cortez, som en mere magthavende person. H

    SvarSlet
  5. MURTADHA

    Denne opgave skal kun laves af dem, der ikke har lavet opgaven om Montezumas død.
    Læs kilde 4+5+6 i lærebogen.



    1: Find ud af hvem der er afsender og modtager på kilderne, og hvad det kan have af betydning for tendensen i kilderne.

    I kilde 4 er afsenderen Sahagün, som var et kendt menneske i det spanske rige. Modtageren er de spanske folk, som vil kunne få hans synspunkter til kende.

    I kilde 5 er Bernal Diaz Del Castillo afsenderen og det fordi han var med i den spanske hær. Modtageren er folket og alle os som læser dette.

    I kilde 6 er Cortex afsenderen, han er kendt for at erbrore Aztekterriger. Modtageren kunne være det spanske folk og den spanske konge.


    3: Lav den prolemformulering/de problemstillinger du ville lave til eksamen, hvis du havde trukket disse kilder.

    Kilde 4 problemformulering :
    -Hvad fik Aztekerriget høvding “Montezuma” til at være så gæstevenlig, da Cortex stormede ind i Aztekerriget?

    Kilde 4 problemstilling :
    -Hvorfor havde cortex så meget lyst til at erbrorer den by Aztekerriget?

    Kilde 5 problemformulering :
    -Hvorfor dræbte Cortex ikke folket i Aztekerriget?

    Kilde 5 problemstilling :
    -Hvad fik Cortex ud af at erobrer Aztekerriget?

    Kilde 6 problemformulering :
    -Hvad fik Cortex til at blive i Aztekerriget selvom Montezuma vidste han ikke var fra konges hær?

    Kilde 6 problemstilling :
    -Hvad fik montezuma til at overgive sig til Cortex?






    4: Gennemgå kilderne en ad gangen - hvad vil du trække frem i kilderne for at besvare din problemstilling?

    -Jeg ville trække Montezumas forståelse og stilhed over en anden hær og et andet land ville erobre hans land. Høvdingen Montezuma og Soldaten Cortex viste respekt overfor hinanden. De overrakte halskæder til hinanden. At kristendommen er en fredelig og ikke voldelig religion.


    5: Hvad vil du lægge vægt på, når du redegør for kildernes bredere kontekst?
    -Jeg ville lægge vægt på de forskellige vinkler fra alle kilder. Hvad der bliver præsenteret og fortalt.

    6: Hvad vil du konkludere i dit mundtlige oplæg til eksamen?
    -Jeg vil gå mere ind i dybden med mine problemstillinger og som helhed svare på mine problemformuleringer. Og jeg ville også være en observerende person, som er kritisk overfor kilderne.

    Murtadha, Basel

    SvarSlet